Σωστή διατροφή πριν και μετά την προπόνηση - Valia Grigoriou
210 72 10 000

Σωστή διατροφή πριν και μετά την προπόνηση

Σωστή διατροφή πριν και μετά την προπόνηση

Η διατροφή κατέχει πολύ σημαντικό ρόλο στην άσκηση, καθώς μέσω αυτής μπορεί να εξασφαλιστεί η βέλτιστη απόδοση και αναπλήρωση των ενεργειακών αποθεμάτων.

Η απάντηση στην ερώτηση: «Τι να φάω πριν και μετά την προπόνηση;» εξαρτάται από το είδος και τη χρονική διάρκεια της άσκησης. Υπάρχουν όμως, κάποιοι γενικοί κανόνες σωστής διατροφής που συστήνονται για πριν και μετά την άσκηση.

Προ-προπονητικό γεύμα
Το γεύμα πριν την προπόνηση είναι απαραίτητο, διότι προσφέρει την απαραίτητη ενέργεια στο άτομο που αθλείται και επηρεάζει την απόδοσή του.
Το προ-προπονητικό γεύμα συστήνεται:
• Να είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες, ώστε να εξασφαλιστούν υψηλά επίπεδα γλυκογόνου στους μύες και γλυκόζης στο πλάσμα του αίματος.
• Να περιέχει μέτρια ποσότητα πρωτεΐνης.
• Να είναι χαμηλό σε λιπαρά και φυτικές ίνες, για να αποφευχθούν οι γαστρεντερικές διαταραχές, η δυσφορία και το αίσθημα βάρους κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Ενδεικτικά προ-προπονητικά γεύματα:
• Σάντουιτς από ψωμί ολικής με κοτόπουλο ή γαλοπούλα και λαχανικά
• Ρύζι ή μακαρόνια με σάλτσα ντομάτας και σαλάτα
• Στήθος κοτόπουλου με ρύζι και λαχανικά.

Μετά-προπονητικό γεύμα
Το γεύμα μετά την προπόνηση είναι απαραίτητο για την τάχιστη και βέλτιστη αναπλήρωση του μυϊκού γλυκογόνου και τη μείωση της μυϊκής φθοράς. Ιδανικά θα πρέπει να λαμβάνεται εντός 30 λεπτών μετά το πέρας της άσκησης, καθώς σε αυτό το χρονικό διάστημα ο οργανισμός απορροφά ταχύτερα και αποτελεσματικότερα τα θρεπτικά συστατικά που του παρέχονται. Το μετά-προπονητικό γεύμα συστήνεται να αποτελείται από υδατάνθρακες υψηλού γλυκαιμικού δείκτη, πρωτεΐνες υψηλής βιολογικής αξίας και μέτρια ποσότητα καλών λιπαρών οξέων

Ενδεικτικά μετα-προπονητικά γεύματα:
• Ομελέτα με λαχανικά και ψωμί
• Κοτόπουλο ή μπιφτέκι άπαχου μοσχαρίσιου κιμά με ρύζι και σαλάτα
• Ψάρι με λαχανικά, ψωμί και πατάτες

Τέλος, το νερό είναι απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού και παίζει σπουδαίο ρόλο στην αθλητική απόδοση. Γι΄αυτό, είναι πολύ σημαντικό να εξασφαλίζονται τα ιδανικά επίπεδα ενυδάτωσης πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση, λαμβάνοντας υπ’όψιν τις απώλειες των σωματικών υγρών μέσω του ιδρώτα.

 

Λουκιανού Φλώρα
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος