Διατροφή και Αθλητισμός - Valia Grigoriou
210 72 10 000

Διατροφή και Αθλητισμός

Διατροφή και Αθλητισμός

Η σημασία της διατροφής για τη διατήρηση της καλής υγείας είναι αναμφισβήτητη. Ιδιαίτερα στους αθλητές θεωρείται ακόμα μεγαλύτερη, καθώς επηρεάζει σημαντικά την απόδοσή τους. Τα οφέλη για τη φυσική δραστηριότητα και την αθλητική απόδοση αυξάνονται όταν η κατάλληλη άσκηση συνδυάζεται με σωστές διατροφικές συνήθειες.

Ποιος ο ρόλος της σωστής διατροφής στον αθλητισμό:

  • Η σημασία της αθλητικής διατροφής εμφανίζεται σε όλα τα επίπεδα του αθλητισμού.
  • Είναι σημαντικός ο προσδιορισμός των εξατομικευμένων αναγκών κάθε αθλητή.
  • Στόχος της διατροφικής προσέγγισης είναι η αποφυγή παραγόντων που θα μπορούσαν να περιορίσουν την αθλητική απόδοση και η μεγιστοποίηση των αποτελεσμάτων της προπόνησης.

Νερό και ηλεκτρολύτες
Η εξατομικευμένη κατανάλωση υγρών έχει αποδειχθεί ότι είναι ουσιαστικής σημασίας για την απόδοση του αθλητή. Η αφυδάτωση αποτελεί συνηθισμένο διατροφικό πρόβλημα στον αθλητισμό δρώντας ανασταλτικά στην απόδοση και προκαλώντας θερμικές βλάβες.
H έντονη προπόνηση αυξάνει την αποβολή νερού και ηλεκτρολυτών από τον οργανισμό μέσω της αυξημένης εφίδρωσης. Για την αναπλήρωσή τους, εκτός από το νερό συνιστώνται πλούσια σε υγρά φρούτα και διαλύματα.

Υδατάνθρακες
Οι υδατάνθρακες είναι η πιο σημαντική ενεργειακή πηγή τόσο για αερόβια όσο και για αναερόβια αθλήματα. Σύμφωνα µε τις διεθνείς συστάσεις, μια σωστή αθλητική διατροφή θα πρέπει να βασίζεται στους υδατάνθρακες. Η επαρκής παρουσία τους συμβάλλει στη μέγιστη δυνατή αποθήκευση μυικού και ηπατικού γλυκογόνου στους μυς, στη διατήρηση του αυξημένου ρυθμού οξείδωσής τους κατά την άσκηση, στην αποφυγή υπογλυκαιμίας και στην ταχεία αποκατάσταση μετά την προπόνηση.

Πρωτεΐνες
Οι πρωτεΐνες παρέχουν στον αθλητή τα αμινοξέα που χρειάζεται για την ανακατασκευή και την ανάπλαση του µυϊκού ιστού. ∆εδοµένης της εκτεταµένης µυϊκής φθοράς στην οποία υποβάλλονται οι µύες των αθλητών, η αξία της πρωτεΐνης είναι αυτονόητη. Η διαιτητική ανεπάρκεια ή περίσσεια πρωτεΐνης οδηγεί σε μείωση της αθλητικής απόδοσης και προβλήματα υγείας.

Λίπος
Το λίπος αποτελεί ικανοποιητική πηγή ενέργειας σε σωματική δραστηριότητα χαμηλής έως μέτριας έντασης, αλλά όχι σε υψηλής έντασης άσκηση. Οι διατροφικές συστάσεις για πρόσληψη λίπους από τους αθλητές είναι σχεδόν ίδιες με αυτές του γενικού πληθυσμού. Η υπερβολική κατανάλωση λίπους από τον αθλητή, εκτός των αρνητικών επιπτώσεων στην υγεία, μπορεί να προκαλέσει δυσφορία κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Βιταμίνες
Οι βιταμίνες παίζουν σηµαντικότατο ρόλο στη διατήρηση της υγείας του αθλητή και στην οµαλή διεξαγωγή της µυϊκής συστολής και του µεταβολισµού. Η κατανάλωση επαρκών ποσοτήτων αντιοξειδωτικών βιταμινών είναι ιδιαίτερης σημασίας, δεδομένου ότι η έντονη αερόβια άσκηση αυξάνει την παραγωγή ελεύθερων ριζών οξυγόνου. Μία διατροφή πλούσια σε φρούτα και λαχανικά είναι ικανή να καλύψει τις ανάγκες των αθλητών σε βιταμίνες.

 

Συμπερασματικά, είναι σημαντικό οι αθλητές όλων των αθλημάτων και κατηγοριών να λαμβάνουν ειδική διατροφή, σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Οι αθλητές, όπως έχει αποδειχθεί από μελέτες, δεν έχουν γνώση των σωστών διαιτητικών πρακτικών. Ο διατροφολόγος είναι ο ειδικός που θα βοηθήσει, θα συμβουλεύσει και θα εκπαιδεύσει σωστά τον αθλητή, μέσω ενός εξειδικευμένου διαιτολογίου και ενός ισορροπημένου προγράμματος διατροφής.